Panen siia siis Ando Eelmaale õiguskantsleri poolt antud vastuse kõigile välja lugemiseks.
Teie
26.07.2011
nr [Seosviit]
Õiguskantsler
8.08.2011
nr 6-1/111092/1103972
Ando Eelmaa
juhatuse esimees
MTÜ Eesti Erametsaliit
Mustamäe tee 50
10621 Tallinn
ando.eelmaa@neti.eeSelgitus avalduse menetlusse võtmata jätmise kohta
Luguteetud härra Eelmaa
Tänan Teid mulle 26.07.2011 laekunud avalduse eest, milles palusite mul analüüsida jahiseaduse § 3 lõike 2 ning § 6 lõike 3 põhiseaduspärasust.
Täpsemalt kirjeldasite, et jahiseaduse (edaspidi: JahiS) § 3 sätestab küll maaomaniku jahiõiguse, kuid see on Teie hinnangul väga piiratud. Nimelt nähtub JahiS § 3 lõikest 2, et jahitunnistust omav maaomanik tohib oma kinnistul jahti pidada üksnes väikeulukitele (suurulukitele jahipidamine on sõnaselgelt keelatud) ning sedagi üksnes siis, kui tema kinnisasja pindala ühes ringpiiris on enam kui 20 hektarit. Veel tuleneb JahiS § 3 lõikest 2, et õigus oma kinnisasjal jahti pidada laieneb maaomaniku vanematele, abikaasale ja lastele, kui nad omavad jahitunnistust. Seevastu pole maaomanikul õigust anda oma maad kokkuleppeliselt jahinduslikuks kasutamiseks kolmandatele isikutele. Teie arvates on kõnealused maaomaniku jahiõiguse piirangud väga intensiivsed ja sellistena vastuolus põhiseaduse §-s 32 sätestatud omandipõhiõigusega.
Edasi viitasite oma avalduses JahiS § 6 lõikele 3. JahiS § 6 lg 3 sätestab, et jahipiirkonna moodustab ning selle suuruse ja piirikirjelduse kinnitab jahimaakorralduskava alusel keskkonnaminister määrusega, võttes arvesse suurulukitele vajalike elupaikade olemasolu, jahiulukite hooldustööde optimaalse korraldamise võimalust, looduses äratuntavaid piire ning seni kehtinud jahimaakorraldust. Kõnealuse sättega seoses leidsite, et olukord, kus jahipiirkonnad moodustab keskkonnaminister määrusega, piirab põhjendamatult maaomanike õigusi moodustada ise jahipiirkondi kogukondlikel alustel vabatahtliku ühinemise kaudu.
Kuigi Te ei palunud mul otseselt kontrollida JahiS §-de 11 ja 14 vastavust põhiseadusele, viitasite siiski täiendavalt, et kõnealustest sätetest tulenevalt ei ole maaomanikel võimalust kaasa rääkida ka jahipiirkonna kasutajate valimisel, s.t nende isikute valimisel, kellel on õigus maaomanike kinnisasjadel suurulukijahti korraldada.
Kahjuks pean Teile teatama, et jätan Teie avalduse käesoleval hetkel läbi vaatamata. Järgnevalt selgitan selle põhjuseid.
Soovin juhtida Teie tähelepanu asjaolule, et Keskkonnaministeeriumis on käesoleval hetkel välja töötamisel uus jahiseaduse eelnõu. Seejuures nähtub nii välja töötatava uue jahiseaduse eelnõust kui selle seletuskirjast, et eelnõu koostajad on mitmele Teie tõstatatud probleemile eelnõu välja töötamise käigus juba tähelepanu pööranud. Kuna ette valmistatav uus jahiseaduse eelnõu näeb ette olulisi muudatusi ka neis küsimustes, millega seoses olete mulle avalduse esitanud, olen otsustanud Teie tõstatatud küsimusi hetkel kehtiva jahiseaduse regulatsiooni pinnalt mitte analüüsida. Seega ei alusta ma põhiseaduslikkuse järelevalve menetlust praegu kehtiva jahiseaduse osas.
Olen seisukohal, uue jahiseaduse välja töötamise raames – võttes seejuures arvesse, et kõnealuses eelnõus on kesksel kohal just maaomanike jahiõiguse ja oma maal jahindustegevuse korraldamisega seonduv – on Teil võimalik esitada oma ettepanekuid ning selgitada oma seisukohti ka jahiseaduse eelnõu menetlemise käigus.
Märgin veel, et õiguskantsleri seaduse § 1 p 1 järgi on õiguskantsleri pädevuses teostada järelevalvet seadusandliku ja täidesaatva riigivõimu ning kohaliku omavalitsuse õigustloovate aktide Eesti Vabariigi põhiseadusele ja seadustele vastavuse üle. Selgitan, et õiguskantsleri seaduse alusel teostab õiguskantsler üldreeglina jõustunud õigusaktide põhiseaduslikkuse kontrolli. Seega ei teosta õiguskantsler reeglina järelevalvet seaduste eelnõude põhiseadusele vastavuse üle. Kinnitan Teile siiski, et jahiseaduse regulatsiooni puutuvad küsimused ei ole mulle võõrad ning seetõttu kavatsen tähelepanelikult jälgida uue jahiseaduse eelnõu edasise menetlemise käiku. Seejuures on mul võimalik vajadusel alustada ka omal algatusel menetlust, et tuvastada uue jahiseaduse võimalikke vastuolusid põhiseaduse või seadustega pärast seda, kui uus seadus on Riigikogus vastu võetud
Tänan Teid veel kord, et juhtisite tähelepanu jahiseaduse problemaatikale ning loodan, et Teie tõstatatud küsimused leiavad uue jahiseaduse eelnõu edasise menetlemise käigus peatselt kõiki asjast huvitatud osapooli võimalikult rahuldava lahenduse.
Austusega
/allkirjastatud digitaalselt/
Indrek Teder
Merike Saarmann, 693 8414
E-post:
merike.saarmann@oiguskantsler.ee
Mida rohkem olen inimeste loomust tundma õppinud, seda rohkem kuulub mu poolehoid metsale ja metsaelanikele.